søndag den 8. maj 2016

Vild weekend i Viby

Åh ja, det har været en lang fantastisk weekend, selv om den var ved at starte i panik. Der var noget galt med stoplyset i campingvognen - opdagede vi i sidste øjeblik. Bilen blev checket, og den var ok, så fejlen lå altså i campingvognen. Vi kunne ikke få den ind nogen steder til check, og så var gode råd dyre. Men heldigvis har vi jo et stort og fantastisk hundenetværk, og via Anne Riise (tak Anne) fik vi booket os ind på Spejderbakken i Grejs. Ganske vist 3 kvarter fra Viby, men fantastisk beliggende. Og da vi så, hvor tæt campisterne lå i Viby, ja så glædede vi os endnu mere over vores lille stille plet. eller ..... i hvert fald stille, når Dazzler ikke var ude at løbe :-)



Skoven var lige på nippet til at springe ud, og der var simpelthen så smukt. 

Hundene nød, at de kunne fræse rundt og få rystet den lange køretur af sig. 


Og bøgeskoven var helt lysegrøn og flot. Kan I finde Zippo?

 Ud over os, og nogle unge mennesker, der overnattede i stedets sheltere, så var der også andre beboere, nemlig nogle kæmpe snegle. Flotte og lidt klamme :-)


Og da hundene først havde løbet det værste gas af sig, trissede de bare rundt og udforskede området.

Til aftensmad havde vi hentet en af de lækre "Tapasbox to go" fra "Alt Godt" (www.altgodt.dk) i Næstved. Super lækkert, let og alligevel bliver to personer mætte.

Og udsigten mens vi spiste aftensmad kunne der sandelig heller ikke klages på.

Næste morgen var det op og afsted til Viby. Men først skulle der morgenluftes hunde - i frostklædt græs.

Ud over de almindelige løb, så bød torsdagen på første og anden afdeling af Maxi-Zoo-Cup. Cuppen er et holdløb, og vi stillede op sammen med Susanne i "Team Shop til Dyr", som vi har gjort de sidste år.

Cuppen løbes på et nøje udtænkt system af baner, som egentlig er en stor bane med 3 nummerserier på. Det er en stafet, hvor første hund starter tiden og ender på bordet. Anden hund løber - og ender på bordet, og tredie hund løber og stopper tiden. Fejl omregnes til strafrunder i en tunnel, som ligger lige ved slutningen af banen. Alle hunde springer 30 cm. Super sjovt - fantastisk stemning.
Vi har faktisk flere gange været på præmiepodiet, men aldrig som nummer et. men i år lykkedes det for første gang at komme helt til tops og vinde ikke mindst den meget særlige pokal, men også de 3 eftertragtede gavekort på kr. 1.500,-.



Sådan, Team Shop til Dyr :-)

Men ud over det sjove - så var der jo også det mere alvorlige, nemlig løb der talte til landsholdsudtagelse, Årets ag-hund, Årets all-round-hund og DM-udtagelser. 

Bent og Blitz har meldt sig til landsholdet i år, og det lykkedes for dem at få lidt points på kontoen, ikke mindst ved at komme igennem den ikke helt nemme landsholdsklasse. 


Og Zippo ..... ja, hvad skal jeg sige? Han overraskede mig totalt. Egentlig havde jeg nok regnet med, at vi i år ikke rigtig ville kunne gøre os i toppen. Zippo bliver 9 i næste måned, og han er "godt brugt". Der har været lidt småskader hen over vinteren, men han tændte stadig på de svære baner. Så jeg tog til Viby med en forestilling om, at jeg bare skulle hygge mig lidt med min hund og så gøre det så godt vi nu kunne.

Men der var Zippo ikke helt enig. Heldigvis. Første løb torsdag gav en vægring og en slalomfejl - resten af konkorrencen var vi fejlfri. Nr. 2 i landsholdsklassen, henholdsvis nr. 1, 2 og 3 i de 3 klasse-3-løb. Et CACIAG og et reserve CACIAG. 4 DM-udtagelser, hvilket betyder, at Zippo er klar til DKK-DM (og DcH DM). Masser af points til årets ag-hund og årets all-round-hund.
Og da vi så på videoerne efter vi var kommet hjem må jeg undres over hans fart. Hvor kom den fra?
Jeg føler mig enormt ydmyg og taknemmelig over at være ejer og handler til sådan en fantastisk hund. Måtte ringe til Pia (Zippo's opdrætter), så jeg med klump i halsen kunne fortælle om hans bedrifter. Og ja ja - Zippo gør det selvfølgelig ikke alene, men vi har altid haft sådan en speciel samhørighed, så jeg tror han læser mine tanker. Når Zippo laver fejl, så er det fordi jeg tænker forkert! Hold nu op, hvor jeg knuselsker den hund.

Nå, men alting har en ende - også stævnet i Viby, og så er det godt, at jeg har Bent med, for Bent er verdensmester i bilpakning. Den var proppet på vej til Viby, men der kunne alligevel være ca. 30 kg. foder og en mega stor pokal uden problemer.


Søndagen er blevet brugt til sådan nogle almindelige kedelige hverdagsting, men først startede vi dagen med en smuk tur i skoven, som lige nu er helt spæd og lysegrøn. Det er bare den flotteste tid på året. Vejen ud mod Holsteinborg lukker helt til og bliver som en grøn tunnel.

Og vi havde fået alt for meget overtøj på, for allerede i morges var det varmt.

Resten af dagen er gået med udpakning, oprydning, vasketøj, bage knækbrød, slå græs...... Og det hedder en FRI-dag. Hm......

Ingen kommentarer: