tirsdag den 23. november 2010

Nordisk mesterskab i agility

For 4 år siden var jeg med til Nordisk Mesterskab i agility som reserve med Monty - i år var jeg med igen, denne gang med min dejlige Zippo. Egentlig startede hele arrangementet allerede om fredagen med et enkelt klasse 3 løb. Vi var selvfølgelig spændte på at se, hvad den portugisiske dommer kunne ryste op med af baner, men jeg synes det var spændende baner med fint flow, og så var de underholdende for publikum ovenikøbet.

Men for at begynde med begyndelsen, så kørte vi hjemmefra i sne-sjap, ind mod København, mens vi kiggede på alle bilerne, der holdt i kø den modsatte vej. Godt jeg ikke skal den tur hver dag. Vi fandt vores hotel, som viste sig at være rigtig hyggeligt, og vi fik os selv installeret på værelset. Derefter kørte vi ud til Gladsaxe-hallen.

Zippo løb et fint springløb og blev nr. 4. Bent løb med Ticket, som desværre blev disket, men de havde et flot løb, og der var rigtig meget fart på Ticks. Det var i øvrigt herligt at løbe på det gode gamle Ølstykke-gulvtæppe igen. Det giver fin affjedring når man løber, og det er ikke for glat. synd at det ikke bliver brugt noget mere.

Lige så snart vi kunne komme afsted kørte vi tilbage med hotellet. Fjernsynet og finalen i "Vild med dans" trak, og da Bent havde hentet pizzaer holdt vi vores ugentlige vild med dans-fest på hotelværelset med pizza spist med plasticbestik og rødvin i vandglas. Det var nu ikke så ringe endda.


Zippo ligger på sengen og ser Vild med dans mens han lader op til resten af weekenden.


Lørdag formiddag havde vi et udmærket fejlfrit ag3-løb, ikke så hurtigt, da jeg valgte at markere mine felter tydeligt, men det gav en 11. plads. Ticket kom også fint igennem sit AG3, desværre satte hun en pote på flyv'et og "glemte" et felt undervejs. I spring 3 gik det helt galt for Zip og mig. Det var ellers en sjov bane, hvor vi skulle over og indimellem de samme 2 spring 3 gange. Og vi havde det rigtig sjovt alligevel.

Tilbage på hotellet gik vi til festmiddag. Der havde på forhånd været lidt murren i krogene over, at middagen skulle koste 500,- kr., men glem det: den var hver en krone værd. Maden var fantastisk, der var rigeligt af den og vinen var ad libitum (eller hvad man nu ønskede at drikke). Så nu var vi rigtig ladet op til selve nordisk mesterskab om søndagen.

Vi startede søndag morgen med dyrlægekontrol og træning. Zippo var ekstremt tændt, måske også af de mange hunde der løb meget tæt på ham, men vi fik trænet alligevel.



Her tager vi lige en snak om de fornuftige i at blive stående på feltet. Man kan se, at Zippo også siger sin mening.


Kl. 10 var der indmarch og velkomst, og så gik hjælperne i gang med at bygge bane.


Mens dommeren og hjælperne byggede bane var der danse-underholdning. Desværre var der ikke ret mange af publikum der lod sig lokke med ned på gulvet og danse med.


Vi startede med et springløb. Selv om Zippo normalt ikke er glad for at gå den vej ind i en tunnel, så gik starten fint. Næsten alle banerne startede med 2 eller 3 spring på skrå på banen, så hundene fik rigtig god fart på, men når nu min lille hund er så dygtig til at blive ved start, så er det jo ikke noget problem. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=iyX8pUdP2hs&feature=mfu_in_order&list=UL

Derefter løb vi et agility-løb, hvor jeg desværre fik en slalomfejl. Jeg havde slet ikke overvejet andet end at Zippo bare gik ind i slalom, uanset hvordan den stod, men sådan var det altså ikke. Fik dog rettet den rigtig hurtigt.
http://www.youtube.com/watch?v=irEaWGC2RXA&feature=mfu_in_order&list=UL

De 2 første løb gav resultatet af holdkonkurrencen, og det var jo en dejlig ting, at danmark kunne notere sig for 2 sølv og en guld-medalje.

Til sidst løb vi et finaleløb. Før finalen lå jeg på en 10. plads, men jeg fik kæmpet mig op til en individuel 7. plads. Lavede bl.a. et kryds efter balancen, som jeg ikke helt havde forberedt, men som Johanna nok fristede mig til. Der er jo alt at vinde i sådan en finale, så det er bare at satse.
http://www.youtube.com/watch?v=iR0Ok5ytS4Y

Her står vi og venter på præmieoverrækkelserne.

Små hunde, guld til Finland, sølv til Danmark og bronze til Norge.

Mellem-hunde: guld til Finland, sølv til Danmark og bronze til Norge.

Store hunde: guld til Danmark, sølv til Sverige og bronze til Finland.


Endnu en gang kan jeg taknemmelig se tilbage på et stævne, hvor min lille dejlige hund har leveret varen. Jeg kom til at kigge i min startbog, da jeg fik den tilbage søndag aften, og hvis jeg troede, at når Zippo var blevet spring- og agility-champion, så kom der ikke mere i startbogen, så tog jeg fejl. I 2010 er der skrevet resultater fra European Open, VM og NM samt årets agilityhund nr. 2, vinder af finalen til årets agilityhund og ikke mindst årets all-round-hund nr. 1. Et fantastisk år for min lille Zippo.

Ingen kommentarer: