søndag den 1. januar 2023

Her, hvor juleferien synger på sidste vers, har jeg bladret i min foto-dagbog og nydt de mange hyggelige, afslappende, dejlige stunder, der har været. Egentlig havde vi seriøse planer om renovering af vores baggang (loftplader ned, vægbeklædning ned, tapet op, maling og den slags), men løbende sneg der sig en del små arrangementer ind, hvoraf nogle så alligevel ikke blev til noget...... Så det har bare været en dejlig fredelig afslappende juleferie - lige hvad vi trængte til! 

Juleferie dag 0, 23. december

Eftersom vi nåede hjem, mens det stadig var dagslys, så nåede jeg en dejlig tur med tøserne. Jeg bliver stadig ydmyg og glad over, at have gode tur-muligheder 5 minutter fra min gadedør. 

I vandet langs skovkanten bag bådene er Zippo's aske faktisk spredt. Så det er et helt specielt sted for mig. Pigerne nød at få dyppet tæerne, og tog sig nogle ordentlige spæneture langs stranden.

På vej hjem fik vi lige et kig til den flotteste solnedgang. 

Naboen bankede på og spurgte, om vi kunne lide røget ål? Oh yes - det kan vi godt. Det er faktisk en af Bents livretter, så den blev vi meget glade for. 

23. december, så traditionen tro kom juletræet ind i stuen, klar til at blive pyntet. I år havde vi købt det flotteste juletræ af spejderne i Sørby. Det var dog noget bredere, end vi huskede det, da det kom ind i stuen.

Anden bliver også stegt den 23. Sådan har jeg gjort i mange år. Så er der mindre arbejde den 24. og ikke noget med at stå med varm fedtet andesteg. 

Julepyntningsmesteren over dem alle, Andreas, kom og pyntede træet. Vores julepynt er en masse gamle ting, der næsten alle sammen har en historie med sig. Og så skal der lidt nyt på hvert år. 

Juleferie dag 1, 24. december 

Vi elsker at tænde juletræet den 24. om morgenen, så vi kan fryde os over det smukke træ, mens vi spiser morgenmad. 

Det havde været frost om natten, så planterne blev til små kunstværker. 

Jeg fik lavet ris a la mande, og køkkenskriverne hjalp med opvasken.   

Vi hentede Pia og Samu, og så kørte vi en tur til Christiansholm, så de der tossede border collier kunne få løbet lidt, inden julefreden sænkede sig.

Juleferie dag 2, 25. december 

Andreas, hundepigerne og jeg snuppede lige godt 10 km i tågen. Det var hårdt, men også dejligt. 

På "Fodsporet" var der masser af flotte blå slåen.

Næsten i Sandved kom vi forbi Sandved hundeskov, som er fin og overskuelig og har en masse muligheder for at kravle/springe og løbe. Faktisk er jeg ikke fan af hundeskove, men når jeg kan se det meste af, hvad der foregår, så er det ok. Jeg ønsker ikke at give mine hunde en dårlig oplevelse. I øvrigt undrer jeg mig over, at Keeper slet ikke ser træt ud? 

Tilbage i varmen var der dømt hygge og spil. Jeg synes lige I skulle have de her to flotte fyre i deres nye julesweaters. 

Vi spillede "Ticket to ride", og sandelig om det ikke lykkedes i 2. omgang at banke både mand og barn. Jeg er en dårlig taber, når vi spiller .

Det her fine skilt var en del af mandelgaven, som jeg jo faktisk vandt i år. Det er nu hængt op!

Juleferie dag 3, 26. december 

2. juledag fik jeg lokket Bent med i skoven med hele slænget.

Og bemærk venligst, at Liam faktisk sad - og blev siddende temmelig længe! Dygtig lille fyr. 

Dagens bær var snebær. De er da flotte i sådan en kedelig grå skov.

Og til frokost mæskede vi os med røget ål. Hvor heldig har man lov at være. 

Liam synes nu godt nok, at det er noget anstrengende, når vi har ferie, og han bliver pisket rundt hele tiden, så han ikke kan passe sin skønhedssøvn.

Juleferie dag 4, 27. december 

27. december smuttede vi en tur til Lyngby for at få scannet mit hovede. Ørelægen mener, at der sidder noget på min hørenerve, som han gerne vil have styr på. Og ja, jeg indrømmer gerne, at da jeg så navnet på hospitalet første gang, så læste jeg "Anicura" - lidt pudsigt, men man er vel hundenørd! Det var i øvrigt et underligt sted: dårlig information, lidt nusset og ikke særlig velholdte lokaler, i modsætning til hvad privathospitaler plejer at være. 

På vej hjem snuppede vi en bilvask, hvor man kunne blive siddende i varmen i bilen og hygge sig med sin medbragte kaffe, mens bilen blev fin udenpå. Ren win win. 

Det blev ikke til mange skridt på skridttælleren den dag.

Juleferie dag 5, 28. december 

Torsdag var der dømt stævne i DKK's nye sted nord for Ringsted. Bent løb med Gimli og jeg løb med Hazel. Vi nød begge, "bare" at være deltagere og så selvfølgelig at hjælpe. Det var jo vores klub, der arrangerede. Og vi bliver rigtig dygtige til "bare" at  være deltagere og hjælpere. Bent havde 2 gode løb med Gimli - desværre ingen resultater, men flotte løb.

Faktisk var vi begge manuelle tidstagere, så vi kunne stå helt tæt og hygge os med hinanden det meste af dagen. 

Keeper er jo stadig for ung til at stille op, men man er jo aldrig for ung til at øve sig på at stå på førstepladsen. Hun er klar til stævnet i april, og det glæder jeg mig til. Det bliver vildt. 

Hazel fik heller ikke nogen præmier, men for mig vil hun altid være en vinder. Hun prøver ihærdigt på at gøre, hvad jeg beder hende om. Og jeg tror, at den hvide slalom faldt i med den hvide bande, så det var derfor, hun havde slalomproblemer. Alt det svære klarede hun med bravour. 

Juleferie dag 6, 29. december 

Igen en af de dage, hvor der ikke blev lavet ret meget. Bent og Liam øver sig på at slappe af, og det går efterhånden rigtig fint. Men det er tydeligt, at det tager lang tid at komme af med gamle vaner, hvor der hele tiden har været mange planlagte aktiviteter. Jeg synes dog, at de bliver gode til det efterhånden.

Om eftermiddagen blev det til et besøg hos min søde gamle svigermor. Hendes liv er efterhånden ikke nemt. Hun er 98 år og nærmest totalt dement. Hun kan ikke rigtig gå, det kniber efterhånden også med at spise, hun forstår ingenting, og måske kender hun os ikke - det svinger lidt. Phew, det er sølle at blive gammel på den måde.

Om aftenen var vi på besøg hos Bent's bror og hans kone, og det betyder så også et gensyn med Chinook. Chinook er stadig på papiret min, men han har boet hos Steen og Bente i mange år, og han vil nok betakke sig for at være hos os nu. Han fik voldsomt early take-off syndrom da hans agility-karriere nærmest lige var kommet i gang. Men nu hjælper han Steen med at passe duer og have, og det er han rigtig dygtig til. Han har en rigtig dejligt liv.

Juleferie dag 7, 30. december 

Fredag den 30. havde jeg en date med hende her: Sif, islands hest, som jeg en gang imellem får lov til at få en skovtur på. Hun tilhører Gitte og Claus, som vi kender fra klubben, og jeg er vildt taknemmelig for, at jeg må komme og få en tur på Sif en gang imellem.

Jeg synes, at vi klæder hinanden, Sif og jeg.

Og der er nu noget ved at opleve naturen fra hesteryg. Det er som alting bliver mere intenst: farverne, stilheden, skoven. 

Juleferie dag 8, 31. december 


Nytårsaftensdag var der traditionen tro "træn din hund træt" i klubben. Hundeførerne blev udfordret på 6 forskellige "stationer", og jeg havde i år en hundefitnes-station Hazel var demohund, hvilket hun tog virkelig alvorligt. F.eks. ved at forsøge at spise alle godbidderne mellem de forskellige hold. 

Hazel er super dygtig til de forskellige fitnes-udfordringer. 

Først er der fælles opvarmning. Her er det Bent og Gimli på vej rundt. 

Og lille Totte fik lov til at blive lånt ud til søde Anne. De 2 hyggede sig vældig meget, mens Anna's far deltog med deres toller Oscar. Totten elsker alle mennesker - men mest dem med mange godbidder.

Efter et par timers træning var der bobler i kaffekrusene og kransekage. En rigtig dejlig tradition.

Vel hjemme igen, gik jeg på jagt i haven, og sandelig, om ikke det lykkedes mig at finde de første forårsbebudere. Nu glæder vi os til lysere tider og forårsblomster.

Vi var hjemme og hyggede os nytårsaften. Det ikke til at vide, hvordan de 2 "små" ville reagere, så vi tænkte, at det var bedst, at de var i vante omgivelser. Vi havde bestilt mad hos FDB, som vi hentede i Kvickly i Næstved. 4 retter, lige til at varme/gøre færdige. Det var super lækkert. Eneste lille ting var, at der var godt nok brugt meget plast-emballage, i de her miljøbevidste tider.  

Appetizer: Citron blinis med trøffel artiskokpuré. Yammi, hvor det var lækkert.

Forret: koldrøget laks, ravioli, orange hollandaise i sprød skal og syltede gule beder. 

Hovedret: oksemørbrad, braiseret gris, forskellige løg, Ratte de Touquet kartoffel, bimi, syltede svampe og portvinssauce. Kødet var fantastisk - ja, det var det faktisk alt sammen. Og der var minimal tilberedning med en klokkeklar vejledning. Intet at være i tvivl om.

Dessert: Yuzu-bar med hvid chokolade, mango coulis og hindbær. Lidt sødt, men meget lækkert.

23.59-selfie. Lidt trætte, meget meget mætte. Det har været en rolig nytårsaften, godt hjulpet af silende regn. 

Juleferie dag 9, 1. januar 

Julens kedeligste dag, hvis man spørger Bent. Der hvor alt julepynten skal ned igen. Den gamle pynt bliver omhyggeligt pakket ind, så den kan holde mange år endnu, f.eks. juletræstoppen, som i hvert fald har fulgt mig hele mit liv. Og som mine forældre har haft, før jeg blev født. 

Det er et større puslespil at få det hele pakket i de rigtige æsker og ned i de 3 flyttekasser, som så kan gemmes godt væk, indtil det bliver jul igen. 

Blitz mente nu nok, at juletræstæppet, som vist nok er lavet af mine søstre, godt kunne forfremmes til hundetæppe, hvis alle grannålene blev fjernet. 

Mine ømme ridelår fra den 30. havde behov for at komme en tur ud og blive rørt, så de 2 "små" fik en tur. Det var godt nok lige på det tidspunkt, hvor resten af Bisserup's befoldning med hund også havde besluttet at lufte deres 4-benede, men det gik. Og vi beholdt flex-linerne på, for måske blev der stadig skudt fyrværkeri af. 

Til gengæld fik vi endnu en smuk solnedgang. 

Og så kan jeg jo sige som Dan Turell: Jeg holder af hverdagen! Og dagen i dag har jo været sådan næsten en almindelig søndag, med vasketøj, oprydning, forberedelse til i morgen. Nu kan julesweateren gemmes væk til næste år, og jeg glæder mig til at komme på arbejde, se mine kolleger, få styr på slutningen af december, spise et stykke med karry-sild til frokost. Jeg holder af hverdagen! 



Ingen kommentarer: