tirsdag den 22. august 2017

Run free, my love.


LP1, RBM, RØM, DKSPCH, DKAGCH, SESPCH, SEAGCH

Foulas Beautifull Bounty of Monty 

💖  Zippo  💖

26/6 2007 - 22/8 2017



Ja - det, der skulle have været et blogindlæg om et hyggeligt og velafviklet stævne på Fyn med fine resultater, bliver nu et forfærdeligt og alt for tidligt farvel til min sjæleven og min skygge, som lynhurtigt forlod min verden, nærmest lige så hurtigt, som han kom kom ind i den, den gang for snart 10 år siden.

2 store operationer for brok i henholdsvis juli 2016 og februar 2017 havde tæret så meget på hans krop og hans system, at det hele nu var slidt op. Selv om han tilsyneladende kom sig fint, især efter den sidste operation, så har det sat sine spor. Senest kom det til udtryk i stofskifteændring og problemer med pelstab. Og selv om vi synes, at vi hele tiden fik styr på det, der dukkede op - så gemte han alligevel på noget, som vi ikke kunne se.

Natten mellem lørdag og søndag vågnede jeg ved, at han kastede sin aftensmad op i min seng. Nå ja, det er sket før, så umiddelbart var der vel ikke grund til bekymring - og så alligevel havde jeg en eller anden underlig fornemmelse om, at noget var helt galt. Og mavefornemmelser skal man aldrig kimse ad. Søndag morgen var han dog umiddelbart sit "gamle jeg". Spiste med stor appetit, hyggede med de andre hunde og løb i løbet af søndagen 2 løb til stævnet. Det gik godt nok ikke så godt, men vi havde det sjovt, Zippo og jeg.

Søndag aften ville han ikke spise. Hm..... en lille bekymring gnavede videre i min mave, men vi gik i seng og afventede mandag morgen. Mandag morgen ville han heller ikke spise, og han så forfærdelig trist ud. Tom og træt i øjnene, Han gik med på morgenturen, dog uden den store entusiasme, og han spiste heller ikke sin morgenmad. Det var helt tydeligt, at han havde ondt et eller andet sted i maveregionen, og der var også kommet blodudtræknger i huden.Vi checkede hans temparatur, som var 40 - og så tog vi beslutningen om at stå udenfor dyrlægens dør kl. 8, når de åbnede. 

Vores søde Peter dyrlæge, som har fulgt Zippo alle årene og kender ham godt, blev chokeret over at se ham, og en undersøgelse viste, at det sandsynligvis var problemer omkring bugspytkirtlen. Vi valgte at give det et sidste skud og tro på en banal betændelse, men var godt klar over, at sandsynligheden var meget lille. Han fik et skud smertestillende, et skud kvalmestillende og et skud antibiotika. Det skulle så meget gerne hjælpe i løbet af 24 timer.

Vi kørte på arbejde med bange anelser og masser af håb. Zippo lå hos mig, hvor han normalt placerer sig midt ude i kontoret. Mandag lå han lige bag min stol hele dagen. Han spiste  ca. 2 spiseskefulde dåsemad formiddag og eftermiddag, men til aften nægtede han at spise. Og tirsdag morgen spiste han stadig ikke. Han gik med på morgenturen, men det var tydeligt, at det sidste stykke hjem var hårdt. Jeg er dog stadig glad for, at han fik den sidste nat i min fodende og den sidste morgentur med de andre hunde. Hans liv var "normalt" til det sidste. Men det gik alt for hurtigt ned ad bakke.

I dag har vi valgt at lade ham få fred. Run free my love. Du har givet mig alt. De mest fantastiske oplevelser, rejser og ture, den største tillid og kærlighed, masser af dejlige timer på træningsbanerne, til stævner og bare hjemme i sofaen, hvor du altid lå med hovedet på mit ben. Efterhånden har vi haft nogle hunde, men du vil altid være noget helt specielt for mig.

Da jeg var barn spillede jeg blokfløjte, og det var dengang Michala Petri pludselig blev berømt for sit blokfløjtespil. Den gang ønskede jeg mig at blive "berømt" som Michala Petri - men jeg fik noget meget bedre. Jeg fik lov at få masser af succeser med min bedste ven. Siden Zippo var 2-3 år har han været i top 5 i mellemklassen i agility i Danmark, og det holdt han helt til sin pensionering. Han har været danmarksmester både i DcH og DKK, været placeret i toppen i årets AG-hund og ¨årets all-round hund masser af gange, været årets AG3-hund i DcH 5 gange, været på landsholdet, til NM og VM. Og været min bedste ven gennem det hele. 

Tak Pia, for at tænke på mig, da du pludselig fik Zippo tilbage fra hende, der oprindelig havde købt ham. Og tak for altid at have haft en speciel plads i hans hjerte. Han elskede mig, men han elskede også dig. Det ved du. Og han var med til at vi fik et fantastisk venskab, som betyder alverden for os.

Run free, my love. Vi løb agility så sent som i søndags. Du var glad - jeg var glad. Pyt med regn og blæst - vi gjorde det vi to elskede aller mest - løb agility sammen. 

I stort set tilfældig rækkefølge, er her Zippo, som jeg elskede ham 💖

7. oktober 2007, sammen med søster Woogi. Den dag vi hentede ham i Odense.



Altid med glimt i øjet og et smil om munden.


Zippo elskede at svømme, og det her billede er fra en af vores utallige ture ved stranden i Bisserup.

Fra et besøg hos Pia, der ofte endte med en gang bad og børstning. Flotte fyr.

Vilde Zippo til agility.

Og evigt smilende Zippo til agility.

En af de gange vi blev "Årets agility-sheltie# i mellemklassen.

Et af mine absolut yndlings Zippo-billeder. Hans første Jutlandia-Cup Finale, hvor vi i øvrigt blev nr. 2. Fokuseret, koncentreret og klar til start.

5 gange har han været "Årets klasse 3 hund" i DcH.

Hvis der var noget Zippo elskede, så var det hvalpe.

Og det blev da også til en del rally-prøver og 2 titler. RBM og RØM.

Elsker også det her billede, hvor han bare smiler over hele 5-øren. 

Fra et af  vores utallige kurser i hallen i Kolding, hvor han tit var lidt irriterende for underviserne, fordi han kunne så meget i forvejen.

Slalom var og blev hans yndlings-forhindring. Jeg skulle altid holde øje med, hvor slalom var på banen, når vi løb konkurrencer.

Endnu et af mine yndlingsbilleder af Zippo, taget af Susanne Rødtnæss på et kursus i Ødis Bramdrup. Smuk og glad, og samtidig med så meget ro og karisma.

DcH-DM 2011. Zippo blev nr. 1 og Dazzler blev nr. 2. Det var et fantastisk år.

 Og i 2011 vandt vi også DKK-DM. Zippo elskede finaler. Især når publikum hujede og klappede. Så gav han den lige "en tand ekstra".

Zuper Zeje Zippo. For evigt i mit hjerte.

Ingen kommentarer: