søndag den 15. maj 2022

Tilbage i 2019 blev vi første gang spurgt, om vi ville komme og undervise i agility på Himmerlandsgården. Himmerlandsgårdens træningsweekend er et projekt i DcH kreds 3, og foregår i St. Bededags-weekenden. Ud over agility er der hold i DcH-programmet, rally, hoopers, færdselsprøve, Nordisk spor og rundering, spor, nosework, tricks og flere forskellige temahold. Så kom Corona, og i 2020 og 2021 blev weekenden aflyst.

Heldigvis havde Bent sørget for god transportforplejning til mig. Nye danske jordbær.

Men….. i 2022 vendte verden tilbage til mere normale tilstande, og torsdag før St. Bededag, lige efter frokost satte vi kursen nordpå – ligesom en masse andre danskere, der skulle på forlænget weekend. 5 timer tog det ….. selv om gps’en havde sagt 3.5. Og der var kø hele vejen. Men vi har jo heldigvis de sejeste rejsehunde, som tog turen i stiv pote uden at klage.

Alle hytterne havde pigenavne. Vores hed Anika.

Vel ankommet startede vi med at spise aftensmad, og så kørte vi over og fandt vores hytte. Hytterne var forholdsvis primitive, men lige tilpas til os og vores 5 hunde. Der var et lille køkken med rindende vand, men  ikke toilet. Det var dog ikke særlig problematisk for der var to toiletmuligheder forholdsvis tæt på (og mørkt om natten bag hytten). Vi satte hegn op, så hundene kunne løbe frit, redte senge, flyttede om på møblerne, så vi havde plads til et bur til Keeper og satte stearinlys i vinduerne.

Der var et fint lille køkken i hytten.

Så gik vi en tur til stranden med hundene. Der var ikke mulighed for at de kunne løbe løse, da der var en fredet fugl, som rugede ved stranden, men de fik en god tur i snor. Senere nød vi aftenen udenfor hytten med et glas rødvin, mens vi talte om, hvad det mon var for nogle hundeførere vi skulle undervise de næste 3 dage.

Tur til stranden.

Lørdag efter morgenmaden mødtes vi med vores hold og aftalte, at vi ville køre ud til DcH Hadsund, hvor vi skulle træne, og der kunne vi tale videre. Det tog ca. 20 minutter at køre derud, og sikke en hyggelig plads. Vi valgte så måske nok den forkerte bane at træne på, da der var en del huller, men der var læ og masser af kaffe på kanden, og hullerne byggede vi os udenom. Kursisterne mødte op – både dem, der boede på Himmerlandsgården og dem, der kom direkte hjemmefra, og der var i alt 7 fredag, 9 lørdag og 8 søndag. Niveauet lå lige fra en hund, der aldrig havde løbet agility før til et par forholdsvis rutinerede klasse-2-hundeførere.

Phew, det er hårdt at være "på" en hel dag. Mor og Keeper snupper en lille lur.

Vi havde hjemmefra lagt et program med banetræning og lidt teknik-nørderi. Der er de der ting, man aldrig får trænet: forkryds, bagkryds, blindkryds, serpentin, fremadsendelser…….. Og hvis man er helt eller forholdsvis ny i agility, så er det saftsusemig svært at huske valsetrinene i et forkryds eller huske at få hunden over på højre side, hvis man primært har trænet lydighed.

Hundene bliver pænt indenfor hegnet, selv om far kommer tilbage fra morgenbad.

Hundene var meget forskellige: 2 border collier, en labradoodle, to golden retrievere, en puddel, en cairn-terrier, en parson russel terrier og en cavalier King Charles spaniel. Men det var søde og glade hunde, som omgik hinanden på bedste vis.

Bent forklarer, hvor vi kan bruge de ting, vi lige har trænet.

Hundeførerne var også meget forskellige, men der opstod hurtigt en dejlig hold-ånd, hvor der blev heppet og klappet. Alle gik på med krum hals og prøvede de ting, vi kastede dem ud i. Ingen brok eller sure miner. Kun masser af glade smil. Så er det simpelthen en fornøjelse at være underviser.

For vores egne hunde har det i sagens natur været en lidt kedelig weekend, men de har fået lov til at løbe lidt ind imellem eller være demo-hunde. Og Keeper har igen udvide sin fanclub.

Fuldmåne over hytterne lørdag aften.

De 3 dage fløj af sted. Fredag aften gik vi tidligt i seng og sprang natmanden over. Lørdag aften var der Kahout-konkurrence (Qwizz via internettet), og senere endte jeg i en gang brætspil med 5 andre, så der fik vi natmad (tarteletter), mens vi fik afsluttet vores spil. Vi spillede Partners, som er en slags udvidet Ludo med kort i stedet for terninger, og hvor man spiller sammen 2 og 2. Super teknisk og sjovt. Nå ja, vi tabte, min partner og jeg, men det var sjovt alligevel.

I løbet af weekenden fik vi mødt en masse nye mennesker og genopfrisket en del gamle bekendtskaber. F.eks. spillede jeg lørdag aften mod Alfred, som jeg har mødt til agility i Jylland masser af gange. Alfred er 80+, og underviste i weekenden på hoopers-holdet. Sejt gået. Og det er helt fantastisk, at man på den måde kan samle så mange mennesker (ca. 165), som alle sammen har en ting tilfælles: vi har ”hund i blodet”. Og derfra udvikler der sig de smukkeste venskaber og bekendtskaber.

Banen søndag morgen. Ingen vind og masser af sol.

Søndag fik vi trænet sidste omgang. Vejret var fantastisk, så det var godt for hundene, at det kun var en halv dag. Vi fik ryddet banen væk, pakket forhindringer på trailer og ryddet klubhus. Og så fik vi rødvin fra vores hold, som havde luret, at det kunne vi godt li’. Tak for det, og tak for at vi fik lov til at ”lege” med jer i 3 dage. Det var en kæmpe fornøjelse. Jeres glade smil og jeres hundes logrende haler vil være det, vi længe vil huske fra den her weekend.

Hjemmelavet pizza til frokost søndag.

Tilbage på Himmerlandsgården var der hjemmelavet pizza samt rester til frokost. Derefter blev alle trænere og andre nøglepersoner ”begavet” med en flot kurv, og så var det tid til rengøring af hytten og pakning af bil.

En flot gavekurv til alle trænerne, samt rødvin fra kursisterne. Tak siger vi bare :-)

Uden mad og drikke - duer helten ikke. Her manglede ikke noget.

Og havde vi så troet, at hjemturen skulle gå nemmere end udturen - ja så tog vi fejl. For et uheld på Storebæltsbroen gav os en times ventetid midt på lavbroen, mens vejen blev ryddet. Øv - men på den anden side, så var vi enige om, at det var ok at holde der, hvor vi holdt, hvis alternativet havde været at være midt i et stort uheld.

1 time og 22 minutters ekstra transporttid.

Vi har kun ros til arrangørerne. Super fede omgivelser med masser af træningsplads, skov, mulighed for gåture. Fine overnatningsmuligheder, når du kommer med hunde. Eminent forplejning. Det har været en fornøjelse at være en del af trænerteamet bag Himmerlandsgården 2022. Kæmpe klap på skulderen til Lena Berg og Linda Lundh fra Kreds 3 for at være omdrejningspunkt og igangsættere til den her flotte weekend, og stor tak for at invitere os. Vi kommer gerne igen!