torsdag den 12. marts 2020

Bornholm

Igen i år var Bent inviteret til at dømme DKK-kreds 8's stævne i Hønsehuset på Bornholm. En udfordring - ja, men en af de gode udfordringer.
Og ligesom sidste år lavede vi en tur ud af det sammen med gode venner. Og i år startede vi i god tid, så vi kørte af sted tidlig torsdag morgen - over Øresundsbroen i den flotteste solopgang.


Vi havde mulighed for at køre direkte ud til vores lejede Air B&B-hus i Vang, så det benyttede vi os af. Så kunne vi lige komme på plads, få redt senge og dækket møbler til. Huset så helt almindeligt ud fra den ene side, men på den anden side var der vinduer fra gulv til loft og den smukkeste udsigt over Østersøen.


Vi hegnede græsset foran huset ind, så vi kunne lufte hunde lidt nemt - og så satte vi kursen mod turens første udsigtsmål. Mit absolutte yndlings-punkt på Bornholm: Opalsøen. 


Opalsøen er fantastisk på alle årstider og i al slags vejr. Og både hundene og vi nød at komme ud og få rørt os lidt. Her blev det også til turens første "klassebillede" (minus mig - for jeg fotograferer).


Efter turen op og ned ad trapperne og klipperne, ja så kom der et helt naturligt ønske om frokost. Vi fandt et lille listigt sted i Allinge, hvor man kunne få frokost og maaaaaaange forskellige slags øl. 


Fidusen var, at man fik lov til at smage, inden man bestemte sig for, hvilken øl man ville have. Så her er selskabets 2 øldrikkere gået i baren med den søde tjener.


Bent endte med at vælge noget meget mørkt øl, og selv om jeg glemte noget at sammenligne med på billedet, så var det altså et kæmpe stort glas.


Til øllet (og hvad vi andre nu forlystede os med) fik vi biksemad. Den var lækker og fuld af store reelle kødstykker. Det kan helt klart anbefales.


Efter frokost gik turen så til Hammershus. Og når man nu skal have 5 hunde ud af bilen og iført seler og snore, så er det smart at have krog bagpå. Så er de lige til at plukke, når vi er klar til at gå.


Det var godt nok svært at finde en vej ind her udenfor sæsonen, men det lykkedes, og vi kom rundt på det meste af ruinen. 


Inde på ruinen fik vi taget dagens andet klassebillede (minus Christian, der fotograferer) men med alle de fire-benede: Fanta, Midni, Hazel, Delta, Gimli, Noah, Blitz, Tough'Y, Carla og Alba. 


Vi havde delt maddagene ud, og torsdag aften var det Bent's og min maddag. Vi forlystede os med skaldyrsrisotto og bobler, samt Bornholmsk is til dessert. Det var super lækkert.


Og lille søde Carla blev sååååååå træt, så hun måtte hvile hovedet på spisebordet og snuppe en lur. Fuldstændig som hun også gjorde i 2019.


Fredagens tur gik til Dueodde. Det blæste og det var koldt, men til gengæld havde vi stranden for os selv. 10 glade hunde suste afsted og blev godt trætte.


Og man skal jo aldrig gå ned på udstyr, så derfor matcher kanon-fotografens kamera selvfølgelig med hendes jakke 😜


Da vi jo var på Bornholm måtte vi huske at melde afbud til lørdagens lydighedstræning. Det gjorde vi med dette billede, hvor Gimli, Hazel, Fanta og Delta træner "sit - bliv". Dygtige hunde.


Fredagens klassebillede havde Bent som fotograf.


Og fredagens frokost blev indtaget på Bryghuset i Svaneke. Serveret på denne smukke måde. Jeg spiste saltstegte sild og fiskefrikadeller og følte mig lidt hensat til min barndom og frokost på Blom's terasse.


Lørdag gik det så endelig løs med agility i Hønsehuset. Og det gik rigtig fint, selv om vi stadig ikke fik det der cert, som vi jagter. Men jeg er godt tilfreds. Jeg løb 4 løb hver dag, og det havde jeg fint både luft og energi til. Så det ser ud som om det med mindre medicin er ved at virke. 

Lørdag vandt vi AG3, men desværre med en lille bitte tidsfejl. Og Blitz vandt sit seniorløb (hun var eneste hund i klassen). Til præmieoverrækkelsen var de sædvanlige håndtryk afløst af "fodtryk". Hold da op, hvor man skal koncentrere sig om at holde balancen. 


Lørdag nåede vi hjem så tidligt, at vi fik den smukkeste solnedgang set fra stuen i vores hus. 


Men inden solen var helt væk nåede Christian, Birgitte og jeg også at gå en lille tur i Vang. Vi for også en lille smule vild. Vi endte i hvert fald ikke der, hvor vi havde forventet at ende. Men vi kunne heldigvis bare gå samme vej tilbage igen. 


I skumringen på vej hjem fik jeg lige taget billede af vores hus set fra den pæne side. Et helt specielt hus, som vi sagtens kunne bo i en anden gang.


Søndag lykkedes det for Susanne og Holley at få et cert (og vi glemte det med ikke at kramme). Det er simpelthen SÅ svært!


Egentlig havde jeg jo meldt mig til 6 løb om dagen, men det var nok lige vel optimistisk, så jeg udliciterede 2 Blitz-løb om dagen til Rune. Rune har kun løbet med Blitz ganske få gange, og hun er meget anderledes end Runes egen hund - så det var super flot at de søndag gennemførte et spring 2-løb fejlfrit og i den hurtigste tid blandt alle klasse-2-hundene. Jeg ved ikke, hvem der var mest stolt: Rune eller mig - men det var så flot løbet.


Og så var der blot tilbage at tage færgen hjem ovenpå nogle fantastiske dage.

Set i lyset af, hvordan alle omstændigheder omkring corona-virus accelerede i løbet af de næste få dage, så er det dejligt, at vi nåede at få vores Bornholmertur. Nu putter vi os ind i vores hus med vores hunde. Både Bent og jeg har hjemmearbejdsplads de næste par uger, så det bliver både hyggeligt og underligt. 
















Ingen kommentarer: