lørdag den 6. juli 2019

Backchaining - eller en masse om den sidste uge og lidt om den sidste måned

I et stykke tid havde vi været opmærksomme på, at der blev lavet ugekursus i agility hos DcH Kolding. Men da min vinter jo ikke har været så fantastisk rent løbemæssigt, så vidste jeg jo ikke rigtig, hvad jeg ville være i stand til rent fysisk i løbet af sommeren. Alligevel tog vi chancen og meldte til - og lige nu, hvor vi sidder i bilen på vej hjem fra Kolding, så er jeg bare SÅ glad for, at vi tog chancen, for det har været en fantastisk uge.


Foto: Gitte Poulsen
3 glimrende undervisere, der var vidt forskellige, og som alligevel supplerede hinanden ved at have de samme grundlæggende holdninger, men som på forskellig vis forsøgte at introducere dem til os. Lee Gibson fra England, der udfordrede os på distancerne, især med slalom på lang afstand med forhindringer imellem. Thorsten Tiemann fra Tyskland, der hurtigt faldt ind i den fine jargon på vores hold, og som med sit smittende gode humør udfordrede vores teknik-kunnen, og Jane Elene Christensen fra Danmark, som er en eminent dygtig tekniker, og som i hvert fald udfordrede min indre teknik-nørd. 
Thorsten med den smittende latter og det gode humør
Jeg er så p.... stolt af min lille brune hundepige og det vi kan sammen. Det er simpelthen sådan, at jeg flere gange i løbet af ugen blev sådan lidt tudefjæs-agtig, fordi det hele bare gik op i en højere enhed, og svære passager pludselig lykkedes, når jeg altså huskede at følge undervisernes anvisninger. Jeg er så vild med den hund, altså!!!


Tilsæt så, at vi var på et fantastisk hold. I starten hed vi "60+frisk" men som dagene gik blev det til "60+frisk-først-på-ugen". Bent var holdets "Benjamin" og med på dispensation (han her jo ikke 60+), og alle 5 havde diverse forskellige helbredsmæssige udfordringer og skavanker, men vi har masser af godt humør og (livs-) erfaring. Det kommer man langt med, og det er længe siden, jeg har grinet så meget i løbet af 5 dage. Vores hunde var alle (i hvert fald i starten) klasse 3, så der blev ikke sparet på udfordringerne fra trænerne. Og vi elskede det, alle 5. Tak til Bente, Jørn og Peter fra Bent og mig for en eminent uge. I er de bedste trænings-buddies.

Bente og Maybe, Bent og Gimli, Marianne og Hazel, Peter og Jack, Jørn og Ty
Tilsæt så yderligere muligheden for massage (til mennesker), mulighed for kiropraktik til hunde, spændende foredrag, sjove aftentimer i klubhuset, dejlig mad lavet af Henrik, som knoklede i det køkken fra han stod op til han gik i seng. Hjemmelavet og hjemmebagt. Tak Henrik. 5 kokkehuer til dig.Sikke en fantastisk uge. Nå ja - jeg glemte lige, at Bent måtte en tur på skadestuen, da Gimli tog fejl af legetøjet og Bents hånd. Men heldigvis var det ikke noget alvorligt. En gang rens, en stivkrampevaccination og lidt penicillin, så  var Bent kørende igen. 


Gimli klarede faktisk rigtig flot at være både ved banen og udenfor banen, på trods af hans unge alder og meget store iver. 

Onsdag var hviledag for det officielle kursus - men der var arrangeret unghundetræning for os, der havde nye hunde på vej. Jeg havde meldt mig med Delta, og hun arbejdede som en drøm. Flatwork hos Lee Gibson (altså alt det, som du kan lave med din unge hund uden at reelt bruge forhindringer), god snak om intro til felter hos Jane, og en lille smule opstart på handling hos Thorsten. Så var der også "lukket og slukket på øverste etage" hos de 8 deltagende unghunde.



Så nu sidder vi her i bilen, flade og glade. Mætte af indtryk. og med 6 trætte hunde sovende bagi.


Og jeg sidder og tænker over juni måned, der er fløjet af sted med mange gode opvelser.


Sidste weekend blev "vores" søde Signe student, og vi var til studentergilde med hele Signe's dejlige familie.


Billedet indeholder sandsynligvis: Signe Nygaard Jensen, smiler, briller, hat, nærbillede og friluftsliv


Weekenden før var Bent i Norge for at dømme agility. Det var en super dejlig og spændende oplevelse, hvor Bent og hans baner blev godt modtaget. Omgivelserne kunne der i hvert fald ikke klages på. Så flot en udsigt kan vi ikke ryste op med på nogen danske agility-stævner.



Mens Bent var i Norge, ja så tog Pia og jeg på tøsetur. Lørdag morgen kørte vi til DcH Skanderborg, hvor vi løb stævne. Og lørdag aften kørte vi ned til Anne og Henrik i Skærbæk, hvor vi havde fået lov at overnatte. Anne var til landsholdssamling, men Henrik havde lavet dejlig mad til os, og vi nød udsigten og maden på deres fantastiske terrrasse. 



Søndag kørte vi videre til Ødis Bramdrup til endnu et lille hyggeligt stævne. Ikke fordi vi havde mange fantastiske resultater med hjem, men vi har hygget meget. Jeg synes, at det er fantastisk, at vi kan lukke alle vores hunde sammen, og så går det stort set gnidningsfrit. Der var lige et par hanhunde, der synes de skulle puste sig lidt op, men i det store og hele, så gik de fint sammen. Tak Pia for endnu en hyggelig tøsetur. Det er en tradition, vi bestemt må holde liv i.


Vi har også holdt sommerafslutning hos DcH Næstved med de traditionelle sommerlege. I år synes jeg virkelig de havde fornyet sig (der var ingen indkald mellem spande med pølser på), men til gengæld var det silende regn fra vi gik i gang til vi gik hjem. Det blev alligevel en rigtig hyggelig dag for os, der holdt ud, og vi sluttede med grill i udestuen. Tak til dem, der arrangerede - og pøj pøj til dem, der skal arrangere næste år. 

Minna dirigerer Pia og Coco rundt på banen 
I juni måned har det også været pinse, og i pinsen var Bent inviteret til at dømme til Nordsee Turnier i Sandstedt, Tyskland. Heldigvis havde jeg her mulighed for at deltage, så vi tog af sted og havde en fantastisk weekend. Det lykkedes for både Blitz og Hazel at få en af de eftertragtede "clear-round-rosetter", og det var ikke nemt, for banerne var udfordrende. 8 dommere - heraf 4 tyskere og 4 fra andre lande - gav mange udfordringer. 


I AG3 søndag blev Blitz nr. 10 og Hazel nr. 17 - fejlfri.

Den samlede dommergruppe: 4 fra tyskland, 1 fra Ungarn, 1 fra England, 1 fra Luxenburg og Bent fra Danmark.
Så jeg var da noget stolt, når det lykkedes for mig at komme igennem banerne, både med og uden fejl. Faktisk, så løb jeg 2 løb hver dag - og alle løb blev gennemført uden disk. Vi fejrede også Bents fødselsdag til stævnet, så der blev sunget fødselsdagssang både i den ring, hvor Bent dømte (der var 4 ringe og 500 startende hunde), og til præmieoverrækkelse lørdag aften. Stor tak til Rolf Franck, der inviterede Bent til at dømme - det var en kæmpe oplevelse, både at være dommer og deltager.

Så har der jo også været Kr.-Himmelfarts-weekend, hvor vi jo - traditionen tro - var i Viby Jylland til stævne. Også der var Bent inviteret til at dømme. Jeg ved, at Bent er super glad for at være dommer til alle stævnere, men jeg ved også, at det altid er sjovt at blive inviteret til at dømme de store stævner, hvor der er lidt mere på spil. Og hvor der ofte også er udenlandske dommere, som man kan lade sig inspirere af eller udveksle erfaringer med.


Til Viby-stævnet havde jeg ikke meget luft, så Emily Kew overtog Hazel og løb så flot med hende. Det var ikke til at se, at de aldrig havde løbet sammen før.
Foto: Tina Hindsgaul
Til gengæld brugte jeg meget tid på Delta, som bliver bedre og bedre til at "kigge på agility" uden at skulle hyrde på dem, der er på banen, og til at slappe af i buret i teltet, når det ikke lige er "Delta-tid".



Viby-stævnet kører fra torsdag til lørdag, og søndag var det så DcH Faxe, der lagde baner til. Et super hyggeligt stævne med søde hjælpere, fine præmier og en del deltagere fra vores egen DcH-klub i Næstved. Det gør mig altid ekstra glad, når nogle af vores kursister deltager i stævner og klarer sig godt. De er jo "mine børn" alle sammen i den sammenhæng 😁


Så nu er der dømt afslapning en uges tid, inden Fionia Cup. Og det tror jeg også vores hunde trænger til. Men de klarer nu de udfordringer vi giver dem super godt. Det gør de selvfølgelig fordi de er i fin form, men også fordi de får den gode mad fra Kingsmoor, som forsyner dem med alt det deres krop har brug for, for at klare det liv, vi byder dem. 


Ingen kommentarer: