onsdag den 1. januar 2020

Juleferie - ikke helt som ønsket, eller ......

De sidste 4-5 år har vi holdt jul og juleferie ved Vesterhavet, men desværre har kommunen valgt at sælge "vores" sommerhus, og kombineret med at jeg sidste år havde rigtig meget hjerteflimmer i julen, og at vi jo ikke rigtig kunne planlægge ud fra noget som helst helbredsmæssigt, ja så valgte vi at blive hjemme i år.

Men da ingen af os er til at sidde for længe på vores rumpetter, så satte vi os 2 rimelig opnåelige mål:
1. Vi skulle ud og gå en masse kilometer, så vi kunne få gang i genoptræning af Bent's knæ og min kondition. 
2. Vi skulle have ordnet vores køkken. Ordnet ........ Ja - det kan jo dække over lidt af hvert. Men det var i hvert fald noget med gulvet, der var helt nedslidt og loftet, der skulle pilles ned. Så var det vel noget med lidt maling - og det kunne vel ikke være så vanskeligt. Nå jo - så var der det med de 2 forskellige slags skabslåger. Og den gamle grimme høje kommode. Og væggene, der havde flere forskellige slags belægning og farver. Og .....

Nå, men hele planen sørgede jeg da for at skyde bunden ud af, da jeg juledag mødte min nye ven: Influenza. Fy for en karl. Vi blev ikke rigtig gode venner. Jeg pillede de næste 2 døgn totalt ud af kalenderen for at tilbringe dem i min seng uden andet end et halvt glas vand og et lille stykke knækbrød. 

På dag 2 besluttede Bent, Andreas og Signe nu alligevel, at nu gik de i gang. Så de gik i gang med den "nemme" del: pille ned. Shit, hvor ser der ud, inde bag skabene og komfuret. Nu bor vi jo et ældre hus, hvor der før os har boet en "rigtig" handyman, som ofte har valgt de nemme løsninger, så der dukkede mange underlige ting op.

Bent brugte tid på at blænde en dør ordentligt. Vi har ikke brugt den i mange år, og på den anden side har vi placeret en garderobe. Men nu kom døren rigtig væk. 

Loftet blev pillet ned, og der blev pludselig 10 cm. højere til loftet. Nu kan vi f.eks. åbne den træklem, der sidder over vinduet, og som ikke kunne åbnes tidligere, fordi man bare havde sat nyt loft hen over den. Og så blev loftspladerne vasket og malet. 

Mens alt det her stod på - og dagene gik - så holdt jeg mig stadigvæk i passende nærhed af min sofa. Jeg kunne dog nu begynde at kigge ud af mine øjne, og appetitten vendte også lige så langsomt tilbage. Desværre så stod komfuret jo midt i stuen og glanede - uden strøm - så Bent blev Bisserup-mester i nem mad på grill. Hurra for foliebakker. 

Næste step var glasvæv på væggene. Her viste Andreas og Signe sig som sande mestre. Og vup vup, så begyndte det at se anderledes ud. 

Vi fjernede en dør, som vi aldrig brugte (vi bruger altid børne-lågerne), og så kunne Bent begynde at male. Jeg havde et ønske om (det kunne jeg jo godt styre fra sofaen) en væg i en kontrastfarve, og efter svære overvejelser endte vi med den her fine grå-blå nuance. Måske er den en lille smule lilla (jeg kan ikke fordrage lilla), men jeg synes nu den er blevet flot, nu hvor den er færdig. 

I mellemtiden gik livet jo videre udenfor Skovvænget i Bisserup. Vi skulle have været hos min søster til familie-hygge den 28. Jeg stod også op og spiste lidt mad, men da jeg stod under bruseren og striberne på bruseforhænget begyndte at sejle op og ned, så skyndte jeg mig ind på sofaen igen. 

Og den 31. var der det sædvanlige "træn din hund træt"-arrangement hos DcH Næstved. Vi skulle stå for agility-posten - men igen måtte jeg kapitulere og overlade det hele til Bent. Øv med øv på - men efterhånden er jeg nået dertil, hvor det vigtigste for mig er at være rask den 2. januar, så jeg kan passe mit arbejde. 

Alle - også dem, der ikke kunne i forvejen - kom igennem en lille agility-bane. 

Nytårsaften havde vi bestilt tapas fra www.altgodt.dk. Som sædvanlig super lækkert, og masser af mad. Bent har spist til frokost i dag, og desserten står stadig i køleskabet. 



På årets første dag gav Bent sig så i kast med næste projekt: gulvet. 

Men nu er jeg jo gift med en rigtig dygtig handymand - så selv om de første par rækker tog lidt tid, så ligger det der faktisk nu - det nye gulv. 


Og sådan kan man vælge at bruge sin juleferie til mange forskellige ting - planlagte eller ikke planlagte. Jeg brugte min i sengen og på sofaen - til gengæld føler jeg mig rimelig rustet til at tage på arbejde i morgen. 
Bent brugte sin i køkkenet - og som kok og stuepige for mig - og sørgede for at vores køkkenprojekt ikke gik til i min influenza. Tak, søde Bent. Min yndlingshandyman. 

Nu mangler vi bare at få hentet et par skabe i Ikea sammen med et nyt rullegardin. Og så selvfølgelig at montere emhætten igen. Nå ja, og sætte lister op og ..........  Men i aften skal vi have mad lavet på komfuret - i køkkenet!


Det bedste er dog:
Da vi planlagte juleferien, så ønskede jeg mig i virkeligheden kun èn ting: en hjerteflimmerfri juleferie. OG DET HAR JEG HAFT! Så er resten i virkeligheden så uendelig ligegyldigt! 

Ingen kommentarer: