torsdag den 10. september 2015

DKK DM i agility 2015

Måske er det fordi jeg er ved at blive en gammel sentimental kone - og der var også andre blogindlæg, som burde være skrevet (f.eks. NM i agility eller Selma's barnedåb) - men jeg skrive dette indlæg, for sikke en fantastisk weekend. Jeg er stolt og glad, så meget at det næsten ikke kan beskrives. Sikke et DM.
 

Weekenden begyndte ellers noget trist. Regn, regn og atter regn - hele vejen til Viby, og hele aftenen. Stævnetelt og fortelt op i regnvejr. Øv med øv på. Men senere blev det hyggeligt. At sidde i forteltet, pakket ind i tæpper for at holde varmen, med hundene, der putter sig eller nusser rundt, rødvin i glasset og regnen trommende på campingvognen. Life is good - anyway.
 
Vi havde 2 hunde, der skulle deltage i DM: Blitz og Zippo. Blitz skulle løbe på holdet "Give me 5", og holdet endte på en flot 8.plads ud af 17 hold. 
 

Zippo skulle både løbe på hold og individuelt. Det var hans 7. individuelle DM, hvilket er rigtig godt gået af en hund på 8 år. :-) Men han var lige blevet 2 til det første. Og han har faktisk været på podiet flere gange i de år end de fleste mellemhunde - Zuper Zeje Zippo. Jeg kan stadig den dag i dag få en klump i halsen over at tænke på, at han endte hos mig ved en tilfældighed. Vi har været et fantastisk match - Zippo og jeg. Han ved, hvad jeg tænker, og han gør alt, hvad han kan for at forstå og udføre mine ikke altid klokkeklare kommandoer. Og det endda mens han smiler.


Vi startede lørdag med at løbe hold spring og individuelt spring. Efter de indledende runder lå vores hold som nr. 1 og Zippo individuelt som nr. 4. Lørdag sluttede med en for-sjov agilityklasse, som de fleste bruger til at træne felter, inden morgendagens agilityløb. På trods af fuld stop i flere sekunder på både balance og A-bræt, så blev Zippo nr. 2 - hvilket sammenlagt med springløbene gav et godt udgangspunkt for morgendagens løb.

Søndag startede med agility hold. Og hos de små hunde var der på det vindende hold indtil flere efterkommere af gamle Monty. Sjovt at se, at hans efterkommere stadig gør sig gældende i dansk agility.


Så blev det mellemhundenes tur, og trods 2 disk (heraf et fra mig :-( ) lykkedes det os at beholde førstepladsen. Tak til Pia, Louise, Kirsten og Hanne (substitut for Tommy) for god holdånd. I er de sejeste tøser. Og hold "Made by Monty" består stadig af 1 Monty-barn, 3 Monty-børnebørn og en tilløber :-)



 

Vores egen private supportergruppe, bestående af Ticket, Dazzler, Fanta og Tough'Y var selvfølgelig med. De "gamle" er vandt til stævne-trummerummen, men Tough'Y er stadig så ung, at han oplever masser af nyt sådan en weekend. Og sover godt om natten :-)



Men selv om han er optaget af alt det, der sker rundt omkring - så har vi stadig fin kontakt.


 
Efter holdene blev det tid til de individuelle finaler. Små hunde først - og igen må man sige, at Monty's super-gener fornægter sig ikke. Stort tillykke til Natascha, Susanne og Gitte med podiepladserne.


Og hvis vi talte hver sit sprog i holdløbet, så var vi helt tunet ind på hinanden i det individuelle løb, Zippo og jeg. Det blev til en flot tredieplads, og jeg må nok indrømme, at da kneb jeg en lille tåre.

Da jeg var barn drømte jeg altid om, at der var et eller andet, som jeg var rigtig god til. Jeg er jævnaldrende med Michala Petri, og jeg gik til blokfløjtespil - men jeg nåede jo ikke Michala til sokkeholderne. Jeg tror nu, jeg har fundet min rigtige fritidsinteresse. Det var godt, at jeg droppede blokfløjten :-)





søndag den 9. august 2015

Tur til Ribe - med forskellige oplevelser

Weekendens DKK-international-stævne i Ribe var - som sædvanlig - rigtig godt arrangeret af Ribe Hundevenner. De har simpelthen efterhånden bare så flot styr på det hele. Det er en fornøjelse at deltage i, altså selve arrangementet. At der så denne gang var et par elementer, der kastede lidt malurt i mit bæger - ja, det kan jeg ikke klantre Ribe Hundevenner for.
 
Men vi tager lige det gode først. Alle 4 hunde havde gode løb. Jeg havde især været spændt på Fanta, som sidste weekend ikke løb særlig fremragende. Men min teori var heldigvis rigtig - jeg havde masser af andre ting i hovedet sidste weekend, hvor jeg også var stævnearrangør. Denne weekend løb Fanta super fint. Han lave sådan nogle typiske begynder-ting: løber forbi et spring, kan ikke se slalom eller tunellen og den slags, men han sidder flot ved start - hans felter er super fine og han prøver virkelig på at gøre det, jeg beder ham om. Fantastiske Fanta :-)
Og de 3 "gamle" sørgede så for, at vi igen kunne tage for os af Ribe Hundevenners fine præmieborde.
 
Tough'Y var selvfølgelig også med - og han var jo årsagen til min første bekymring vedr. dette stævne. For at begynde med begyndelsen, så var han vandvittig køresyg den dag jeg hentede ham, men derefter var der ikke noget i nogle uger. Så begyndte han at udvikle køresyge igen, og det accelererede så voldsomt, at han til sidst nærmest ikke kunne gå forbi vores bil uden at begynde at savle. Stakkels lille fyr! Selv den mindste lille køretur blev et mareridt af savl og skum og kvalme for ham. Vi prøvede de fleste almindelige gode råd: ingefær, DAP-spray, flyt ham op i bilen, ned i bilen - men ingenting hjalp. Så jeg var nærmest desperat af bekymring for min lille hund inden turen til Ribe. Så prøvede jeg at sende et nødråb ud på Facebook - og jeg fik rigtig mange brugbare gode råd. Et af dem var, at ham måske skulle checkes af en kiropraktor, for stivhed i nakken. Så da jeg havde set i kataloget, at Rikke Wridt også skulle til Ribe, ringede jeg fluks og fik en aftale om et check af lille Tough.
På Rikkes anbefaling fik vi også fat i noget, der hedder Cerenia - og en thundershirt. Though'Y fik pille, thundershirt på og kom i en kurv på mit skød - og sandelig om ikke vi kom til Ribe med minimalt savl og ingen bræk. Yeaha! Lørdag blev han checket af Rikke, som fandt 4 stive nakkehvirvler. De blev løsnet - og så skulle han bare holdes i ro de næste 24 timer. Bare!!! Det var ikke sjovt - men til gengæld kom vi hjem igen (med pille og thundershirt på gulvet i bilen) uden den mindste antydning af køresyge. Nu håber vi bare, at kurven er knækket. Næste stop bliver så gradvis at komme tilbage til buret, ligesom alle vores andre hunde er.
1000 tak til alle, der kom med gode råd. De er læst og gemt, til hvis det går galt igen.
 
Men ud over at være genstand for meget opmærksomhed p.g.a. sin køresyge, så brugte Tough'y igen weekenden til at hilse på en masse søde og rare hunde. Her er det f.eks. 2 gamle agility-legender, nemlig Lillian Rose's Mille og Susanne Prier's Unique. 2 hunde, der i mange år har været nærmest fast inventar på det danske agility-landshold, og som nu nyder deres otium.

Og det blev selvfølgelig også til en omgang hvalpeleg med Zighter og Early (det var inden han blev rettet og skulle holdes i ro).


Men med risiko for at blive betragtet som en "gammel mavesur kælling" så bliver jeg også nødt til at lufte en anden lille "ting". Når nu vi er til stævne som f.eks. hos Ribe Hundevenner i Jernvedlund, så ligger vi jo på en intermistisk campingplads, hvor vi faktisk ligger ganske tæt. Jeg er også sikker på, at der er mange andre end mig, der gerne vil have deres nattesøvn for at være klar til at præstere optimalt næste dag til stævnet - det er jo dog derfor vi er kommet.
Desværre er ikke alle enige om hvad der er normal sovetid, og lørdag nat blev vi underholdt af højlydt råben og skrigen samt musik til over midnat, hvor jeg iførte mig mit "sure-kælling-ansigt" og troppede op til festen og bad om at få nattero. Søde venner, vi kommer alle for at dyrke den sport vi elsker, og vi vil alle gerne lige have den DM-udtagelse eller den pind vi mangler - behøver det så være så svært at tage lidt hensyn til hinanden? Ja åbenbart. Det kan da få mig til at overveje, om jeg vil sove på pladsen igen, eller om vi skal vælge den dyrere og mere besværlige version og tage en campingplads næste gang.

Hjemturen blev i øvrigt noget langtrukken, da det jo var store sommerferie-hjemrejsedag. Men langt om længe nåede vi da hjem til Sjælland :-) Tak til Ribe Hundevenner for en god weekend.

torsdag den 30. juli 2015

Tillykke med fødselsdagen Blitz

I dag fylder den sødeste smukkeste dejligste bordercolliepige 4 år.

Tænk, at det allerede er 2 år siden, hun flyttede ind i vores hjem og i vores (og mange andres) hjerter. Blitz har en kæmpe fan-klub, både med 2 og 4 ben. Hun er den bedste legetante, den mest blide hund man kan tænke sig og den mest fantastiske træningspartner for Bent. Og tænk, hvad de to har nået på de 2 år.

Kæmpe stort tillykke med din 4-års fødselsdags Baby Blitz - og stort tillykke til alle dine søskende.

 
 

torsdag den 23. juli 2015

Hej ho for Jutlandia

I stedet for en lang "roman" om, hvad vi har oplevet til Jutlandia Cup, så kommer her - blandet med lidt snapshots:
                        
                        Gode ting fra Jutlandia Cup 2015:

Vi var så heldige, at Andreas også var hjælper på Jutlandia Cup, så vi havde fornøjelsen af at se ham hver dag i en hel uge.

Toiletforholdene var elendige (for få og for langt væk), men komiteen var lydhør og sørgede for, at der kom flere toiletter. Ikke de mest lækre toiletter, men toiletter var det!



Fanta havde sin debut med 12 løb i alt. Heraf 3 fejlfri (med pinde i bogen), 4 med fejl og 5 disk. Jeg er meget stolt af hans debut. Han holdt fokus og klarede rigtig mange ting meget bedre, end jeg havde forventet. Han prøvede virkelig at gøre det, jeg nu bad ham om. Er såååååå stolt af min lille hund.









Zippo havde 18 løb: 3 disk (heriblandt desværre finaleløbet), 13 flotte fejlfri løb og 2 løb med fejl. Han kvalificerede sig til finalen som 1 ud af 3 danske hunde. Men i en finale kan alt ske – også for Zuper Zeje Zippo, min bedste 4-benede ven.


Blitz havde 15 løb: 4 med 0 fejl, 1 med fejl og 10 disk. Men hun fik sidste pind i AG2 og skal nu løbe AG3. Desværre fik Blitz et lille sår på sin ene trædepude fredag, så ingen løb til hende lørdag.




Dazzler havde 7 løb, heraf 2 fejlfri, 2 med fejl og 2 disk.

Vejret var super godt. Ikke alt for varmt og kun meget meget lidt regn.

Agility-folket viste deres gode sammenhold, da vi om søndagen var ude for, at en deltager fik hjertestop. Kompetente folk gav førstehjælp, og resten af os holdt os væk. Love you all!

Vi fik boblevand og god mad med gode venner hele ugen.


På hviledagen fik vi - ud over en dejlig tur på stranden med Hanne - set "Mennesker ved havet", som jeg længe har ønsket mig at besøge. Super flotte skulpturer ved stranden nær Esbjerg.








Har set masser af flot agility fra de bedste udøvere fra det meste af Europa og lidt til.

 

Har haft en glad mand, der har været stolt over at være inviteret til at dømme til dette store stævne.



Super ide, at startrækkefølgen var tilnærmelsesvis den samme hver dag, så man lærte at kigge efter dem, man plejede at løbe efter. Det gjorde det nemmere at overskue.

Systemet med at indsenderne udleverede dommersedlen til deltagerne virkede fantastisk. Ingen kiks med forkerte dommersedler efterfølgende. Bestemt et system til kopiering.

Ringene var godt styret, og hjælperne var søde, fleksible og professionelle til deres opgaver.

Havde gode naboer til alle sider på campingpladsen.



Den sjove fornemmelse af at stå i startområdet og vende sig den ene vej og tale med en nordmand - og vende sig den anden vej og tale med en hollænder.

Fra vores søde sponsor har vi fået vores nye veste, som vi havde rig mulighed for at "flashe", da det ikke var overvældende varmt.



Lille Tough'Y har bare taget det hele i stiv pote. Hilst på masser af hunde og mennesker, været ved at blive stjålet og bortført på grund af høj cute-faktor. Sovet, leget og hygget - og sovet lidt mere. Man er vel hundehvalp!


 


Jørn Elsberg, der styrede musikken ved finalen, var en rigtig stjerne-god ven - for han spillede min yndlingsmusik med Carpark North, mens mellem-hunde-førerne gik bane. Det var bare så betænksomt, og det blev jeg rørt og glad over. Det gav lige et ekstra boost. Tak Jørn.

Havde besøg af Bianca (Fanta's og Tough'Ys opdrætter) samt 4 lækre hvalpe. Tak fordi du kom og så en bid af vores skøre hundeliv. Det er svært at forstå, når man ikke selv har prøvet det. 
 
 
 
Vores flok på nu 6 hunde har boet sammen i campingvognen i 9 dage uden problemer. Dejligt, at de alle enes så godt.
 
 
 
Har fået "cykelrytterben", hvilket er ufikst, men absolut et tegn på, at vejret har været godt!

Havde Tough'Y med hjem - på trods af flere bortførselsforsøg og tyveriforsøg.
 
 

 
Selv om vi faktisk var de sidste, der fik vores stævnetelt ned, så blev vi ikke stressede og irriterede, for vi havde besluttet at blive til dagen efter.
 
 
Og der var ingen vind på Storebæltsbroen, da vi kørte hjem.
  
 

Tak til alle, der var med til at arrangere, hjælpe eller bare deltage. Det var et stævne, som man kan være stolt af. 

fredag den 10. juli 2015

Dong Sommer-Camp

Mens vi går her og småfryser og pakker til næste uge, så må vi lige mindes sidste weekend, hvor vi monster-svedte på Dong Sommer-Camp.
 
For Tough'y var det første weekend i campingvognen. Det tog han nu med ophøjet ro. Vi lavede en lille "hundegård i hundegården" - men helst vil han jo være sammen med resten af slænget. Her har han dog taget en alvorlig slapper.

Undervisere på camp'en var selvfølgelig Kim og Ann-Britt. Her er det Bent og Blitz, der er i gang i varmen hos Kim.

Der var fin plads til både sigøjnerlejren og 2 træningsbaner på Kim og AB's mark.

Og selv kaffe-krusene var i vores yndlings-farve :-)  Shop til dyr-grønt :-)

Det var Fanta's første rigtige kursus. Fredag skulle han lige finde ud af, hvad der overhovedet foregik, lørdag gik fantastisk, og søndag gik han totalt i sort. Selv efter et brusebad (fy føj) kneb det med at samle tankerne.

Så tog han sig en lille lur - ryg mod ryg med lillebror. De elsker hinanden, de to - og Blitz er glad for, at Fanta har fået en hundehvalp. Så er hun fri for at han hænger i hende hele tiden.

Set-up - og klar til start :-)

Her er vores fine hold. Det var en kæmpe fornøjelse at være sammen med Heine, Kaare, Laila og Jesper hele weekenden. Vi var gode til at heppe på hinanden (selv om Bent og Heine var noget dygtige ind imellem). :-)

Tough'y hyggede sig i pauserne og fik mange nye venner. Her er det Susanne Rasmussen, der tager sig tid til en omgang hvalpe-leg.

Lørdag aften var der simpelthen den flotteste solnedgang over pladsen.

Og når mørket faldt på og temperaturen blev mere tilpas, så kom sneglene ind fra marken. Fy for føj, der var mange. Det var helt gyser-agtigt, som om græsset nærmest var levende.

Men alt i alt en fantastisk solrig og lærerig weekend.

Og her er lidt video fra dagene:
https://www.youtube.com/watch?v=NSmApjwgw2s

Om vi fik sol - tja........